OM ONF
HOVEDSTYRET
Faggrupper
Medlemmer
Bli medlem
Kontakt

Årsrapport vertskapsfunksjonen / Felles markedsføring (Visit Oppdal)

Årsmelding Visit Oppdal 2022

Visjon

Oppdal – verdifulle fjellopplevelser

Verdier

Raus – Ekte –Nyskapende

Identitet

Oppdal – Omkranset av Fjell

(aktiviteter og opplevelser I fjellet skal være det etterlatte inntrykket Oppdal og ønsker å skape

Og dette skal bæres frem i tekst, bilder og visuell profil)

Målgrupper

Det lokale og regionale ferie og fritidsmarkedet

Det lokale og regionale kurs- og konferansemarkedet

det internasjonale fritidsmarkedet

Arrangement

Vi skal bli enda sterkere i de markedene Oppdal er sterke i dag

Organisasjon

Valgkomite til markedsrådet har bestått av Erik Sæther (leder), Stig Flatmo, Stein Terje Myran, Sivert Sæteren.

Daglig Leder av Visit Oppdal har vært Steinar Furnes i en 50% stilling.

Styret for Visit Oppdal har bestått av Tone Winger (leder), Frøydis Jacobsen og Johan Veggen. Frøydis Jacobsen overtok som styreleder etter Tone Winger, og Marit Sæteren og Ludvig Yttergren overtok som styremedlemmer etter Johan Veggen og Frøydis Jacobsen

Markedsrådet består av Steinar Furnes, Inge Lauritzen, Terje Volden, Randi Siri Fjærli, Knut Sneve, Erik Sæther, Marit Sæteren og Gunnveig Schønheyder.

Kristin Riise har ansvaret for nettside og sosiale medier. (Kry Kommunikasjon)

Innledning

Første året etter pandemien var veldig spennende og utfordrende. Etter en knallgod sommer for reiselivsbedriftene og Næringslivet i Oppdal i 2021, var vi veldig spente på om vi kunne opprettholde trykket fra forrige sommer. Det viste seg at det ble en nedgang i antall besøkende, men alt i alt ble det et bra år for de aller fleste reiselivsbedriftene også i 22. Julebordene kom i gang og konferansemarkedet nådde tidligere besøkstall, før pandemien.

Nettsiden er oversatt til Engelsk. Vi vurderer også flere språk, men har pr. i dag ikke økonomi til dette. Strever litt med å få lagt ut informasjon på «hva skjer» siden, nyheter fra de forskjellige deltakere. Lite med tilbakemeldinger fra medlemmene.

Kampanjer 2022

Vi utvidet kampanjene fra tidligere år, Sammen med Trøndelag reiseliv. Måtte igjen markedsføre oss i utlandet, noe vi ikke gjorde under pandemien. Sammen med Trøndelag reiseliv markedsføres vi gjennom deres kanaler. Vi bruker også deres samarbeidspartner HKlink. Samarbeidet øker også kompetansen innen digital markedsføring og digital synlighet. Alle kampanjer har blitt utarbeidet sammen med dem. Kampanjer som har blitt kjørt i 2022: - Vinter, Sommer – Høst. Vi har også egne kampanjer som er utført av vår web-ansvarlig, Kristin Rise.

Samarbeid med Trøndelag Reiseliv

Et tett og godt samarbeid har utviklet seg. Også mellom de andre tilknyttede destinasjonene Trondheim, Namdalen, Røros og Innherred. Vi har fremdeles møte sammen hver 14 dag. De fleste på Teams. Men har også nå begynt med fagrådsmøter igjen etter pandemien, det første på Røros før jul.

Daglig leder av Visit Oppdal er også medlem av fagrådet i Trøndelag reiseliv, tidligere markedsrådet.

Turistkontoret:

Turistkontoret ble også i sommer godt besøkt. Varierer litt fra måned til måned. Åpningstiden var fra 18. juni til 21. august. Da var det turistverter der. Kuttet litt på åpningstidene på ettermiddag da det var veldig rolig. Ellers i året er det daglig leder som utfører oppgavene, og besvarer telefoner og mailer. Det er mye henvendelser på turistkontoret utover høsten. Da er det flest Tyskere som besøker turistkontoret. Prøver å være der litt hver dag, ellers god hjelp av de andre som sitter på kontor i samme bygning. (Oppdal Safari).

JUNI JULI AUGUST

2022 185 435 323 18.6-21.8

2021 94 490 280 19.6-27.8.

2020 96 434 228 5.6.-16.8.

Andre prosjekt:

Jobbing og forberedelser med kampanjer. Kristin bytter over fra vinter til sommer og til vinter igjen

Forberede sommersesongen og ansettelse av turistverter

Sprer Oppdalsguiden til andre turistkontor

Oppdaterer Oppdalsguiden

Blir presentert på storskjermer City Lade og Trondheim Torg. Høst og 2 måneder om vinteren for markedsføring vinter i Oppdal

Avsluttet prosjekt «Welcome», samarbeid med Sverige

Deltakelse NTW i Kristiansand. Norges største reiselivsmesse for turoperatører.

Bidro på Vacantibeursen i Nederland. Reiselivsmesse.

Organiserte skibuss.

Startet prosjekt SEO, (søkemotoroptimalisering) sammen med TR, ble til slutt ingen ting av.

SoMe:

Visit Oppdal kjører felles kampanjer med flere store aktører.  Vinter og sommerkampanjer kjøres som før med Trøndelag Reiseliv, med landingssider og trafikk direkte til oppdal.com. I tillegg ble det kjørt sommerkampanjer med Fri Flyt (friflyt.no og terrengsykkel.no) og Den Norske Turistforening (ut.no). Egne kampanjer kjøres parallelt og utenom vinter og sommer med mindre budsjett. Dette gjøres for å være synlig  og aktuell gjennom hele året. 

Gjennom kampanjeperiodene øker trafikken til oppdal.com betraktelig. Over ett minutt besøkstid på nettsiden er veldig bra! At besøkende blar i gjennomsnitt 3,25 sider viser at de blir nysgjerrig. 

Noen tall for besøk til oppdal.com for de siste 90 dagene (10. april): 27 000 brukere har vært innom oppdal.com. Hver økt varte i gjennomsnitt 1,11 sekunder. De aller fleste besøk kommer fra søkeord eller direkte søk, som betyr at nettsiden er veldig viktig å utvikle og holde ved like! De mest besøkte sidene de siste tre månedene er: - Arrangement (Hva skjer-kalenderen). - topptur - forside - påskeprogram - langrenn

Styret i Visit Oppdal AS Det nye styret ble valgt i juli-22, og startet opp etter sommerferien i august. Vi har etter beste evne satt oss inn i den daglige driften og de arbeidsoppgavene som skal utføres. Da daglig leder har signaliserte at han ønsket å avslutte sitt engasjement, har mye av styrets fokus vært å planlegge for ansettelse av en ny daglig leder. For at Visit Oppdal skal utvikle seg, og bli en viktig aktør i Oppdal ønsker vi derfor å ansette en ny DL i 100%-stilling. Dette vil bli gjort i 2023. I tillegg til flere styremøter har det vært avholdt ett møte med Markedsrådet, og ett møte med styret i Oppdal Næringsforening. Styreleder representerer også Visit Oppdal i styringsgruppa for «Pilot Oppdal» - besøksstrategi for Oppdal, og i «Skiløypekomiteen» i forbindelse med skiløyper i Oppdal. Styret ønsker å rette en stor takk til daglig leder og web-ansvarlig for den gode jobbe de har gjort for Visit Oppdal i 2022. På vegne av styret, Frøydis Aalberg Jacobsen.

Hilsen

Steinar Furnes Daglig leder Visit Oppdal AS

Betingelser

Personvern

Om oss

ONF Oppdal AS

Org.nr. 859 419 712

Facebook

Valg

© Oppdal Næringsforening 2024